Každému človeku je pri narodení pridelené rodné číslo, niečo podobné sa deje aj pri výrobe áut. Každé z nich má totiž to svoje VIN číslo, ktoré je takisto dôležité, ako autobazár to naše rodné. Väčšinou býva umiestnené pri motore pod kapotou alebo pri dverách. Dôležité je, aby bolo zapísané vo veľkom aj malom technickom preukaze.
Identifikácia podľa kódu
Toto číslo je pri každom výrobcovi odlišné. Zložené je zo zmiešaných písmen a číslic podľa jednotlivých poznávacích znakov, ako je rok výroby vozidla, typ motora, prevodovky alebo závodu, v ktorom daný automobil vyrobili. Na poradí číslic a písmen nezáleží, usporiadané sú v akomkoľvek poradí. Dôležité je hlavne pri využívaní v databázach dopravnej polície, leasingových spoločností, predajcov či poisťovní a podobne, ale najčastejšie sa vyskytujú v policajnej databáze, keď je potrebné zistiť originalitu automobilu a potom sú to poisťovne, ktoré riešia prípady dopravných nehôd alebo krádeží. Problém môžete mať, ak bolo VIN číslo menené, vôbec ho nemáte alebo bolo zasahované do niektorého zo znakov v ňom, v tom prípade vás mastná pokuta neminie a nezáleží na tom, či ste pochybili vy alebo nie.
Odhalená manipulácia vyjde draho
Najčastejšie omyly vznikajú pri zapisovaní VIN čísla do technického preukazu. Meniť ho je nožné len na dopravnej polícii a pri kontrole originality. Majte preto na pamäti, že pri kúpe auta okrem jeho prehliadky venujte pozornosť aj tomuto „rodnému číslu“ vozidla porovnaním kódu v technickom preukaze a na jeho karosérii. Horšie je, ak zistíte rozdiel, v tom prípade treba požiadať predávajúceho, aby originalitu skontroloval, pretože v opačnom prípade pri kontrole políciou budete musieť zaplatiť pokutu. Podozrivá je hlavne manipulácia s niektorými z písmen alebo číslic, ak sa nebude zhodovať so značkou auta, na ktorom jazdíte. Ako príklad uvedieme, že vy máte Škodu, ale VIN udáva, že jazdíte na Forde. Byť obozretný a myslieť na každý detail sa oplatí pri kúpe každého vozidla, aby vás jeho cena nakoniec nevyšla o zopár stovák eur viac.